torsdag 22 januari 2009

Kanelkaka i vinterns djävulska klor.


Fasiken vad jag saknar sommaren, alltså inte typ "Va skönt det skulle vara med sommar" utan "Varför i HELVETE är det inte sommar för?" Grejen är den för mig och så många andra att man inte uppskattar sommaren när den är här. men om man tänker tillbaka och jämför vad man har mest minnen som är bra ifrån så blir alltid svaret sommar. Hur många har ett bra vinterminne som inte består av att ramlat full och slagit i huvudet i en gatusten? Eller fått stå att vänta på den där FRUKTANSVÄRDA tunnelbanan som aldrig kommer i tid på vintern när det är som kallast? Skräpårstid säger jag bara! Denna sommar lovar jag att aldrig klaga, hur jävla tråkigt jag än har, hur förkyld eller uttråkad jag än är ska jag aldrig häda sommaren igen. Och det är ett löfte. Denna kaka gjorde jag klockan 04:30 natten tills idag. Jag vaknade av att jag drömde att jag och några koreanska kompisar tävlade om vem som kunde svepa 1 1/2 liters Colaflaskor snabbast. Jag vann.
-------------------------------------
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl socker
2 tsk kanel
2 dl vatten
50 g smör
-------------------------------------
Blanda mjöl och bakpulver. Blanda det andra med smält smör.
mixa allt häll i skål med ströbröd runt.
Ha den satans kakan i 40-50 min på 175g i ugnens nedre region.
-------------------------------------
Kommentar: Sockerkakan som det nu är fast med kanel i, är jättegod. Jag hade inget ströbröd kvar så jag krossade cornflakes till smulor. Funkade väl okej...
Nästa gång ska jag göra morotssockerkaka. Bara att slänga i typ 2 dl rivna morötter och ha i lite citron. Hurra för framtiden!!!
-------------------------------------
Dagens låt:Motorhomes/Into The Night

2 kommentarer:

Anonym sa...

vartenda jävla år
borde finnas en högtid mitt i vintern med sol.
så kunde man gå och bada solarie och vatten å kanske bli full.
att b i norden är som att ha mer en ett heltidsjobb, nr man är ledig blir man stressad över all sin lediga tid och blir ganska snabbt depp över saker man inte lyckats åstakomma.
det värsta med vintern är att den alltid kommer tillbaka.

The Picnic Boy sa...

Du har så rätt! Jag menar, vadå liksom man vet ju att den kommer varje år, varför gör inget något åt saken? Vintern är bara kul när man är liten för då förstår man inte bättre.