fredag 23 januari 2009

Got Stew?

Inatt stod jag och min kära och väntade på tunnelbanan i det där båset efter en fest i hornstull. till min förvåning utbrister en man i 25 års åldern (som förövrigt ser exakt ut som den där vidriga hurtiga "världsvana" killen från när och fjärran) - Ska du tända den där här inne? och syftar på cigaretten vi står och pratar om att gå ut att röka. - Nej svarar jag surt och tittar på honom som att han vore helt dum i huvudet.

Det är just såna saker som startar alla bråk och alla strider som någonsin finns och har funnits. Människor vill bara kommentera saker för kommentarernas skull. Det är bara att lyssna på hur människorna pratar klockan 5 vid gullmars och jämföra samma grupp vid samma ställe klockan 1 på natten. Visseligen har just detta bara med alkohol att göra men ändå. Ingen hade sagt ett jävla ord om att jag stod och höll en otänd cigarett i handen mitt på dan.

Jaja det var ju en "smaskig" historia som lättades från mitt hjärta, he he...
Idag Lagar jag den här sjukt goda stuvningen som serveras på små söta våffelhjärtan.
--------------------------------------
-Våfflor (utan ägg)-
5 dl vetemjöl
7,5 dl mjölk
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
50 gram smör
--------------------------------------
blir typ åtta stycken
--------------------------------------
-Stuvning-
25g smör
2,5 dl mjölk
1 riven morot
1 burk champinjoner
en halv grönsaksbuljong
lite salt
mjöl efter konsistens
några små hackade bitar inlagd ingefära
--------------------------------------
Stuvningen kan gärna få stå och puttra ganska länge på låg värme medans man sysslar med våffelmakandet. Behövs inte smöra våfelgärnet då det ändå är djävulskt mycket fett som det är. Bara att servera med lite dill på och lagom med klickar på varje.
--------------------------------------
Kommentar: Ända sedan barnsben har jag gillat stuvningar. Ingefäran gör väldigt mycket åt smaken vilket är viktigt just här. Tycker att just den här stuvningen blev magisk men jag var hungrig som en uteliggare och skulle kunna äta i stort sett vad som helt men tänker ändå rekommendera detta mästerverk.
--------------------------------------
Dagens låt:Blue Oyster Cult/ Don't Fear The Reaper

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, ingen vågar säga något under dagen. Men blickarna man får är nästan värre. Det är som om man har döda någon så fort man tänder en cigg. Det är ju mitt liv, det är ju jag som dör. Folk borde sluta bry sig.

Sveddan

The Picnic Boy sa...

ja det döda tysnaden kanske säger det mesta.
Kul grej häromdan då en mamma och hennes typ 20 åriga dotter satt på tuben till skarpnäck.
Det var verkligen knäpptyst i vagnen som det brukar vara när folk är på väg hem från jobbet.
Tanten: - Men gud vad alla i stockholm ser sura ut! varför måste alla se så sura ut här? vad är det för fel på människorna? Så här är det aldrig på spårvagnen i göteborg.
Dottern: - men asså alla är väl trötta efter jobbet typ!
I samma sekund stiger 4 alkisar in i vagnen och sjunger progg a la´ 70tal ganska högt och är överlyckliga.
Vilket på tanten säger: - kan inte folk bete sig på tunnelbanan och va tysta?

skoj tycker jag i alla fall...