söndag 15 mars 2009

Det stora baguette mysteriet.


Jag har sovit, jag har vakat i snöoväder i sömnen, jag har varit blind mot det självklara. Jag har helt enkelt tappat förståndet. Ända tills idag. Jag tog tag i mig själv, gav mig en smäll i ansiktet och sa: - Hör upp din jävel! - Nu är det du som slutar att fåna dig och spela tuff hela tiden och ställer dig och bakar baguetter!!!
Rädd som jag är för mig själv så lydde jag detta järngrepp runt ångesten och började att kladda med deg. Här kommer resultatet.
-------------------------------------------
1/2 pkt jäst
1,3 liter mjöl
2 tsk salt
1 tsk socker
-------------------------------------------
Fingervarmt vatten som man blandar jästen i.
Blanda i salt och socker med vetemjöl.
Rör ihop och låt jäsa i 1/2 timme.
Rulla ut degen i tre långa korvar.
Rör inte degen för mycket.
Snurra degen så att den ser skruvad ut.
Skär fina snitt i dom så att det blir proffsigt
Grädda i 250 g i tio min ganska långt ner i ugnen.
Dra däefter ner graderna till 150 g och låt den stå där i tio till.
--------------------------------------------
Kommentar: Javisst blir det gott. Så gott så att man borde äta ihjäl sig på detta magiska onyttiga bröd. Men det ska man ju inte göra det finns fler bröd att baka. Fyll baguetterna med valfritt grejs och ät tills du somnar.
--------------------------------------------
Nattens låt blir det väl? Jonathan Richman/ You're Crazy For Taking The Bus
Skär fina snitt i dom så att det blir proffsigt.

Inga kommentarer: